visitor 2011

Isnin, 18 Februari 2013

jalan jalan Muzium dan Terowong Sg. Lembing


assalamualaikum sumer...
camner cuti2 raya cina korang?
best? puas tak dok kampung?

aku?aku cuti 4 hari je...betul2 weken n raya cina dua hari..
mmg dah plan raya cina balik kuantan jer..
sbb hari tu ...maulud nabi dah balik kelantan...
selalu2 balik kg
mmg keje makan tido makan tido jer kat umah ma..
tp kali ni lain skit..
sbb g jalan2 skit explore kuantan..

first ingat nak g muzium istana di Pekan.
almaklumlah ..adik aku tukang kebun kat majlis perbandaran pekan..
eh tipu jer...juruteknik landskap okk...
so mmg dia terror tahap gaban lah area pekan kan..
tp syg..hujan jer raya cina...
so tukar plan ..g sg lembing...

sebelum tu nak bgtau..
gambar2 kali byk ok..hehehe


for info..jarak kuantan - sg.lembing adalah 40km.
sama jarak jer g pekan rasanya...
mmg melalui beberapa felda..
jln smooth jer...
kalau dr kl..korang exit to kuantan..
lepas tol ada lampu isyarat..
korang belok jer kanan..
straight tu mmg sg.lembing jer lah penghujungnyer...


diantara pemandangan di sg. lembing..
kt sini..mmg byk perubahan..
kt seberang sungai tu..
bakal ada jambatan dah...
eh mcm korang faham..
takpe..org kuantan..paham2 jer lah


rombongan cik kiah emy...
ini kami kena mendaki skit utk ke muzium sg lembing...
tgk suri...berkepit je ngan aiman
aiman tu cousin aku..
best of friend suri lah skrang...


papa..i love u..
hehhe...


inilah si tukang kebun nyer...
darin yg setahun sudah...
tgk kasut darin..
itu croc warisan dari kakak..
hehehe


best of friend 
suri n aiman


apa ada dlm muzium..
so inilah diantaranya...
of course biji timah kan...


ini tahap kedalaman terowong mengali biji timah...
tak salah aku mcm ada 5 tingkat..
tp kagumlah


selit jap gambar papa n darin


ini antara alat yg digunakan utk mengali..
giler berat..aku dah test angkat dah...


baca lah sendiri








barang2 antik peninggalan pekerja lombong...


baca bawah ni





ini aku dedicate kan utk puan dana..
gilor keras kejang ko nak menaip guna ni..
hahaha


cekci2 tau pekerja lombong ni...
iyerlah mana ada econ bawah tu..
bau belerang jer lah kat bawah tu...
eh kebanyakan chinesse yg keje ni...


ini dorang create illusi di dlm terowong..
kira muat lah aku tiga beradik ni...
beso2 kan..kira fit lah aku adik beradik ni..hahaha


illusi lagi
ma aku tanyer..apa benda..
kitorang cakap tinggi nyerrrrrr...
iyer2 ma aku panjat..
kena tipu jer..
hahaha
cermin jer tu...


view dari atas muzium


ci kepoh yg sibuk nak bertatih...


muzium sg lembing


loving couple..
puuihhhhh


my mom..
actually ni dah kuar dari muzium...
dok kat area terowong dah ni..
muzium ngan terowong ni kira dekatlah..
cuma kena naik bukit skit jer..
ma muka panik takut kena paksa masuk terowong


suasana luar terowong...


itulah lubang terowong yg kami nak masuk


mereka2 ni tgh tunggu turn nak naik ketapi lombong...


me with abg timah...ko ado???
hahaha


oklah nak story skit..
journey2 dlm terowong tu tak dpt nak citer lagi..
ada masa aku citer yek..
itu lagi byk..
tp pic dlm s3 adik aku..
tab aku takleh nak ambik gambar dlm..sbb gelap..
so ini pokden baru kuar terowong..


ini kami yg puas dok explore dlm terowong...
yg masuk dlm terowong ni aku ..pokden..suri ..aiman n pakngah..
nenek darin n paksu..tunggu luar..

apa ada dlm terowong..
secara amnyer..aku suka jer masuk..
byk leh belajar..
apa2 citer dongeng yg aku dgr masa skolah2 dulu...
sumer dah terjawap..
so kalau korang nak jawapan..
silalah g 
muzium n terowong sg. lembing ni..

info tambahan
tiket masuk
dewasa :rm30
budak2 atas 5 thn...: rm15

masa kitorang g hari tu..
ada diskaun sempena raya cina kot..
so dptlah murah...

p/s : fuhhhhhhhhhhh...abis gak entry ni..walaupun tunggang langgang..ada masa aku citer dlm terowong lak yer..skrang takde masa lagi..so..cik neng aka zatil...si manis yg bekerja di terowong tu..aku dah promote tempat keje ko...hehehe
eh...jgn takut nak g..g lah...insyaallah...selamat...aku ok jer hari tu..hehehe

2 ulasan:

NM02 berkata...

aku suker masuk muzium!

wahida berkata...

wah menarik jugak ni...boleh masuk senarai...

taip je apa saja

nuffnang

Pengikut